söndag 6 september 2015

28.8.2015 På jakt med Mille

Denna dag så skulle jag ut och prova en hundkamera på Mille.
Men jag kom i säng lite sent så jag tänkte skippa att gå ut men jag vaknade på morgonen och tittade på klockan 04.55   ok jag är ju ändå vaken så då kan ju ge mig ut i alla fall :)

Släppte hunden åvanför Bergåkra stickan. tänkte att det blir väl inget i dag det var ju första gången Mille hade väst på sig på jakt.
Han gav sig av på ett par korta sök turer. men sedan bar han i väg lite längre.
400 met från där jag stod så blev det upptag. det stod ett tag redan från start så det var bara att sätta sig ner och ta en kopp kaffe medans han arbetade på.
men efter en halvtimme så började det sakta att bära i väg. det gick 100 m och stannade stog en stund sedan iväg 100 m sedan stopp osv.
Så höll det på tills det var över på Vallsta det såg ut som att det skulle fortsätta så men det började sakta vända tillbaka.
Så blev det tvärstopp alldeles på fel sidan rån.
det rörde sig inte en meter så jag började ge mig av dit. jag kom ganska nära men det var ganska tätt och blött, älgarna ( ko och kalv ) hade bestämt sig att stoppa på blötmyra.
Det blev nog stående där ett par timmar innan det sakta började röra sig
sakta mot skogen dom passerade sakta och stannade inte längre än 15 meter från mig det blev stopp en liten stund och jag försökte locka in Mille, men ikke han bara tittade på mig och undrade nog vad jag håll på med.
efter en stund så gick dom iväg en 100 m och stannade då kom Mille till mig och ville ha med mig.
Så han fick en köttbulle sedan fick han ge sig iväg tillbaka till älgarna.
Jag provade att runda dom för att komma rätt i vinden men då kommer gångståndet rakt mot mig igen men denna gång så är det bara kon ? troligtvis så har hon ställt av kalven och försöker locka bort hunden.
Jag väntar och ser vad som händer.
När kon går tillbaka där jag tror att hon ställt av kalven så bestämmer jag mig för att försöka stöta ekipaget för att se om Mille får stopp på dom igen.
Jag får en bra fart på dom ser på pejlen att det rundar Simsjön på Vallsta sidan sedan blir det stopp vid Sjugräs  efter ett tag så går det sakta upp mot Byvallen.
Jag bestämmer mig för att ta mig dit och koppla hunden när det går över ovanför Byvallen.
Ser att det sakta sakta närmar sig och då menar jag SAKTA.
Vänta vänta vänta tur att man har mycket kaffe med sig :)
men 160 m från vägen blir det tvär stopp det rör sig inte en meter så efter ytligare en timme så är det bara att smyga på igen. Är inne på ca 20 m det är bra tätt och jag ser bara en ko jag springer fram och stöter för att få fart på dom  och höj vilken fart det blev.
Jag springer snabbt mot bilen för att försöka genskjuta dom och koppla Mille. kör i hög fart mot där jag ser att dom kommer att passera tänke att älgen måste ha hunnit över så att ja ska kunna komma mellan Mille och älgen  men IKKE,, fram flyger en ko med Mille försökandes passera älgen.
Det var bara att slänga sig på bromsen för att inte få både älg och hund i grillen.

Men jag tror att det blev bra fart på älgen efter ca 500 met så ser jag att Mille saktat in men hänger fortfarande på.

Jag åker runt upp mot Sveåsen och kommer in på 400 m så då visslar jag in Mille och han kommer trött och ganska nöjd till mig, 5 timmar ståndskall och gångstånd fick nog räcka för denna gång.

                                             Lägger upp lite film som Mille tagit





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar