måndag 7 september 2015

30.8.2015 På jakt med Mille

Bestämmer mig att släppa Mille på Gråberg, det var länge sedan som jag var där och jagade.
Det var senast på den tiden jag jagade rådjur med Dreven Limbo.
Jag går ut ner från bommen vinden är riktig och vädret ser ut att bli bra svalt och skön nu på morgonen.
Mille ger sig ut på sök, Det tar inte så länge så får han upp älg det bär iväg ner mot Ljusbergs vägen
det går fort undan Mille hakar på ner till Ljusberg där släpper han och kommer tillbaks.
Jag spårar av vägen och konstaterar att det var 3 älgar.
Mille går tillbaka på upptaget och börjar spåra ner mot Flurtjärn och linjen. han följer linjen ända bort till Hästbergs rån.  där blir det upptag ovanför Grönvallvägen.
Det blir stopp alldeles vid rån in till oss. Det får stå där en timme innan jag smyger mig på.
Jag kommer in på 70 m, där står älgarna ko med kalv.
Älgarna står ovanligt öppet så jag behöver inte komma närmare för att kunna sitta och njuta av hundarbete och fint väder.
Jag ser att Mille jobbar sig sakta fram mot älgarna och han rusar inte på och skrämmer dom.
detta har jag även fått bekräftat när jag gott igenom filmerna.

Det står där ganska länge innan det börjar ge sig iväg sakta upp mot Klockars.
Där sker det något och det går snabbt iväg ner mot korsningen klockarstickan där neranför så kommer han ikapp och det lugnar ner sig.
Det blir sakta gångstånd över grönvallvägen och mot linjen dom passerar mitt över det nya Älgpasset mitt på linjen.
Efter en stund så blir det stopp nere vid ån alldeles i hörnet mot Hästberg.
Det blir stående en 45 min innan jag börjar smyga mig på, jag kommer in på 15-20 meter och sätter mig där och filmar lite och försöker locka in Mille men det är helt omöjligt.
Mille står nu alldeles inpå älgarna. Ganska spännande att sitta där så nära och se hundarbetet.

Efter ett tag så kastar sig älgarna över ån, troligtvis anade dom min närvaro, kanske inte undra på när man sitter när och försöker locka in hunden med allt från ganska tysta visslingar och ekorre imitationer m.m
Det bär iväg mot Flurtjärn där får Mille stopp på dom och det börjar vända tillbaka mot linjen igen.
Det passerar ån och linjen över det nya älg passet igen, viker sedan upp mot Gråberg rakt mot där han fick upp älgarna på morgonen.
Det börjar att gå undan fortare nu det viker ner mot Ljusbergs vägen och går mot Björnmyra.
Jag beslutar att försöka koppla hunden.
Tar bilen och försöker genskjuta på vägen ner mot Björnmyra när jag kliver ur bilen så kommer en liten tjur springande och kastar alldeles vid mig. Efter kommer Kon och kalven med Mille alldeles på sidan Försökandes passera dom och få stopp. Jag springer emot dom för att försöka komma åt hunden.
Men det enda som jag lyckades med var att splittra kon och kalven.

Mille hakade på kon och lyckades få stopp på henne efter några hundra meter så jag får åka runt för att försöka få tag på Mille. älgen tar sig en liten vända innan hon börjar vända tillbaka mot där hon kom ifrån kalven.
Jag kommer så pass nära att jag får fart på henne så att Mille har kommit på efterkant. Då lyckades jag vissla av han.
Det var nu soligt , 17 grader varmt och vindstilla så Mille var ganska slut när han kom till bilen.

ca 4 tim bra älg jobb får räcka för denna dag.

Lite film från Mille och mej
Tyvärr så tog batteriet slut på Milles kamera innan han kom nära älgarna.  Hade nog laddat det lite dårligt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar